Recensie: SUE MORENO TRIO

Gepubliceerd op 15 Mei 2009 | Rubriek: Concert Verslagen
Artiest(en): ,

Sue Moreno & Mr. Mills
SJU Jazzpodium, Utrecht
donderdag 7 mei 2009

Door: Jeroen Bakker

‘Alle musici passen in de SJU’ zei een Volkskrant-journalist ooit. Voor de heren van het Utrechtse dj-collectief Naald en Kraak (NEK) vormde deze stelling een prettig excuus om iedere 1e donderdag van de maand het podium te veranderen in een ‘wild, wet and juicy rock ’n roll-joint’.
Deze avond wordt er echter uit een ander vaatje getapt en kunnen we ons opmaken voor een intieme avond met saxy jazz van Sue Moreno & Mr. Mills.
Het optreden van Sue Moreno mag verrassend genoemd worden aangezien deze veelzijdige artieste momenteel met heel veel muziek-gerelateerde zaken bezig is. Haar tour-schema verraadt veel optredens in het buitenland maar daarnaast wordt er gewerkt aan nieuw song-materiaal en is zij bezig met studio-opnamen voor o.a. Jack Rabbit Slim uit Engeland (zoals ze zelf omschrijft als ‘steaming hot sleaze-a-billy) en haar Griekse band The Kustoms. Tegelijkertijd worden er voorbereidingen getroffen voor optredens met The Handsome Men. Met deze gelouterde muzikanten zal zij shows geven die in het teken staan van swing, jazz, bossa en crooner-music. Vanavond laat zij zich begeleiden door de prachtige bariton-sax-klanken van Mr. Mills die gerust een specialist op het gebied van jaren ’50 en ’60 muziek genoemd mag worden. Mills verschijnt als eerste op het schaars maar sfeervol verlichte podium en weet de aandacht van het overwegend jonge publiek vanaf de eerste tonen probleemloos vast te houden. Wanneer hij Moreno aankondigt is ook de aandacht van de achterste rijen (inclusief bar) getrokken. De combinatie van glamour, performance, stijl en bovenal stem-bereik blijkt een zeldzame. Het repertoire (waarin we enkele fijne klassiekers tegenkomen) mist zijn uitwerking niet en de tafeltjes voor het podium doen stelletjes verliefd zwijmelen tijdens Hamilton’s ‘Cry Me a River’ of ‘You Needed Me’. Het tempo wordt vervolgens iets opgeschroefd in ‘My Baby Just Cares for Me’ en met ‘Hallelujah I Love Him So’ wordt een eerste set afgesloten. Nadat Naald en Kraak de oren hebben gestreeld met vintage en vinyl of zoals ze zelf zeggen ‘menselijke muziek uit de oude doos’ en Sue kans heeft gezien zich om te kleden, in een wederom prachtige outfit zoals men dat in Hollywood gewend was, hervat Mr. Mills het optreden met zijn sax-spot en doet dat op verfijnde, ingetogen wijze. Vervolgens zal Moreno voor de tweede maal het podium betreden. Tijdens ‘I Remember You’ en ‘Clean Up Your Own Backyard’ wordt de afstand tussen de diva en haar publiek wel heel klein en verandert deze jazz-club plots in een heel prettige, intieme locatie.
Moreno blijkt met haar ervaring heel goed het publiek om haar vingers te kunnen winden zonder daarbij geforceerd over te komen.
Wanneer zij ‘Quien Sera’ inzet wanen we ons in hete Zuid-Amerikaanse sferen en daar zal uiteindelijk de gehele avond geen verandering meer in komen.

sue-moreno